Mengatasi Bau Badan Secara Alami

Mengatasi Bau Badan Secara Alami  - Penjagaan bau badan amat penting dalam hidup seharian kita. Elakkan daripada menjadi manusia yang tidak peka dengan masalah bau badan.

 Walaupun pada zaman kini sudah berbagai produk menghilangkan bau badan disediakan, kita juga disaran untuk tidak melupakan tips orang zaman dahulu.

 Orang jaman dulu  ini adalah berkenaan cara bagi mengelakkan badan kita berbau. Penjagaan bau badan sangat penting demi menjaga kesehatan dan sebagai satu bentuk keyamanan.



 Mari kita lihat Orang jaman dulu   hilangkan bau badan.

 1. Ambil secawan air suam dan campurkan dengan beberapa kuntum bunga cengkih. Kacau sebati dan minum 3 kali sehari. Buat demikian untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

 Orang jaman dulu   ini juga dapat mengatasi masalah bau nafas, ketiak dan masalah keputihan bagi wanita.

 2. Ambil sebiji limau purut, kemudian belah dua. Lapkan limau itu di bahagian bawah ketiak, biarkan beberapa minit sebelum dicuci. Lakukan tiga kaliseminggu atau terpulang kepada anda jika ingin membuat lebih kerap.

 InsyaAllah bau badan yang tidak diingini akan berkurangan dan badan akan terasa segar dengan haruman semula jadi dari perahan air limau purut. Limau nipis turut boleh digunakan.

 3. Jika ketiak anda gelap dan berbau, anda boleh menyapukannya dengan kapur sireh dan limau nipis, apabila anda selesai mandi. Amalkan cara ini selama seminggu, anda akan dapati ketiak anda dirawat.

 4. Dapatkan beberapa helai daun jambu batu dan segenggam beras yang digoreng. Bahan-bahan ini mesti ditumbuk halus. Kemudian lapkan di bahagian yang bermasalah (ketiak).

 Anda hendaklah lakukan sekerap boleh sehingga bau badan anda hilang. Jika bau badan sudah hilang, anda boleh gosokkan di tempat tertentu seminggu sekali.

 5. Ambil beberapa biji limau kasturi. Kemudian potong empat, selepas itu sapukan limau tersebut di seluruh badan. Lakukan seminggu sekali, pasti bau badan anda segar dan harum selalu.

 6. Timun- Selain meredakan bengkak a.k.a sebam pada bijik mata, Timun turut dapat sesangat kalau nak hilangkan bau badan. Cara-caranya, ambik sebatang timun lepastu kupas kulit beliau. Tiap kali korang nak mandi tu, tak kiralah mandi sunat hari raya ke mandi wajib ke hape ke kan, gunakan timun tu lap kat tempat bermasalah tersebut. Selepas itu, biar la dalam 5 minit ke nam minit cenggitu, baru bilas dengan air kolah or paip.

 Dengan menjaga bau badan, ia dapat memberikan ketenangan kepada orang yang sedang bersama dengan kita. Jika badan kita berbau, sudah tentu orang disekeliling akan berasa tidak selesa apabila ingin berkomunikasi dengan kita.

Komentar

Postingan Populer